۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید | پیش‌بینی مهم از بازار طلا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول
سرخط خبرها

گرانی بلیت هوایی مشهد در آستانه دهه کرامت!

  • کد خبر: ۱۶۴۸۷۷
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
گرانی بلیت هوایی مشهد در آستانه دهه کرامت!
کش وقوس‌های افزایش قیمت بلیت هواپیما و انتشار اخبار ضدونقیض، کار را به جایی رساند که بسیاری از وبگاه‌های فروش بلیت هواپیما، نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد را تا بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادند. طبق نرخ نامه مصوب جدید، کمترین قیمت پایه برای پرواز‌های مسیر مشهد مربوط به بجنورد، شاهرود و طبس با قیمت ۹۱۸ هزار تومان و بیشترین مبلغ مربوط به آبادان با قیمت ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان است.

فلاح-موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بدون احتساب مالیات و عوارض، آخرین قیمتی است که انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور برای قیمت مصوب بلیت پرواز‌های مسیر مشهد-تهران و برعکس در نرخ نامه جدیدش منتشر کرده است؛ یعنی اگر بخواهید فقط ۹ درصد مالیات را به این قیمت اضافه کنید، قیمت بلیت هواپیما در این مسیر بیش از یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان خواهد شد.

حالا پس از ماه‌ها تأیید و تکذیب افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری،  پنجشنبه اعلام شد که با وجود درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی از سوی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ مصوب بلیت پرواز‌های داخلی از شنبه (امروز) به صورت میانگین ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت. اما افزایشی که قرار بود ۲۹ درصد باشد، در همین ابتدای کار، قیمت پایه یکی از مسیر‌های پرتردد داخلی را تا بیش از ۴۲ درصد زیاد کرده است.

البته این همه ماجرا نیست. کش وقوس‌های افزایش قیمت بلیت هواپیما و انتشار اخبار ضدونقیض، کار را به جایی رساند که چهارشنبه بسیاری از وبگاه‌های فروش بلیت هواپیما، نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد را تا بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادند. طبق نرخ نامه مصوب جدید، کمترین قیمت پایه برای پرواز‌های مسیر مشهد مربوط به بجنورد، شاهرود و طبس با قیمت ۹۱۸ هزار تومان و بیشترین مبلغ مربوط به آبادان با قیمت ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان است.
نرخ بلیت‌های هواپیما در مسیر‌های مختلف آن قدر بالاوپایین دارد که باعث سرگیجه افرادی می‌شود که می‌خواهند از این وسیله حمل ونقل استفاده کنند.

سرگیجه قیمت

هربار که برای تهیه این گزارش صفحه خرید بلیت از وبگاه‌های مجاز را به اصطلاح تازه سازی یا همان refresh می‌کنیم، عدد‌ها به صورتی ملموس تغییر می‌کند؛ بنابراین تأکید می‌کنیم که این قیمت‌ها مربوط به زمان تهیه این گزارش، یعنی ظهر روز جمعه است. البته رقم‌هایی که در اینفوگرافی این گزارش آمده است، مربوط به نرخ‌های پایه و جدید اعلام شده سازمان هواپیمایی کشوری است که باتوجه به عملکرد گذشته فروشندگان بلیت هواپیما، این اعداد نیز احتمالا رعایت نخواهد شد.

تغییر قیمت‌ها تا حدودی که مربوط به چارترشدن یا تغییرات مختصری در برنامه پرواز‌ها باشد، قابل چشم پوشی است، اما اینکه قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد یک باره از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان کاسته شود، توجیه پذیر نیست. حالا اگر فردی در همان زمان بلیت خریده باشد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

تقریبا هیچ کس. به گفته کسانی که بیشتر از سفر‌های هوایی استفاده می‌کنند، فرایند پیگیری و دریافت مابه التفاوت آن قدر پیچیده است که معمولا شاکیان عطای آن را به لقایش می‌بخشند. تازه این مربوط به مسیر پرتردد تهران-مشهد است که بعد از اعلام تغییر به اصطلاح ۲۹ درصدی قیمت ها، تقریبا به عددی نزدیک به نرخ مصوب جدید برگشته است؛ اما در مسیر‌های دیگر ماجرا فرق می‌کند. مثلا برخی پرواز‌ها در تاریخ‌های خاص مثل روز‌های منتهی به ولادت امام رضا (ع) به فاصله چند ساعت بسته می‌شوند.

حقیقت افزایش ۲۹ درصدی

افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت‌ها هرچند خبری واقعی است، در حقیقت ماجرا متفاوت است. مثلا اگر قرار بود قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد نسبت به نرخ مصوب آبان ۱۴۰۰ با افزایش ۲۹ درصدی همراه شود، اکنون باید قیمت آن از ۹۸۲ هزارو ۴۰۰ تومان به یک میلیون و ۲۶۷ هزارو ۲۹۶ تومان می‌رسید؛ اما اکنون همان طور که گفتیم، قیمت پایه آن بدون احتساب مالیات و عوارض، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است و اکنون در وبگاه‌های رسمی دست کم یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

یعنی به جای افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت پرواز این مسیر براساس نرخ پایه، ۴۲ درصد و براساس نرخ فروش وبگاه ها، حدود ۵۸ درصد افزایش یافته است. البته برخی فعالان این حوزه می‌گویند آخرین نرخ مصوب این مسیر یک میلیون و ۱۹ هزارو ۱۰۰ تومان بوده است که با وجود این نیز براساس نرخ پایه، ۳۷ درصد و براساس آخرین نرخ وبگاه ها، ۵۲ درصد افزایش یافته است. وقتی‌ می‌گوییم این نرخ‌ها باعث سرگیجه خریداران می‌شود، برای این است که حتی به نرخ‌های مصوب ادعاشده انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور نیز نمی‌توان به صورت قطعی اطمینان کرد.

مقایسه قیمت پایه‌ای که به تازگی آن هم بدون احتساب مالیات و عوارض اعلام شده است، با نرخ حداکثری مصوب شده در آبان ۱۴۰۰ در مسیر‌های مشهد نشان می‌دهد که این افزایش قیمت‌ها در مسیری به غیر از تهران نیز بیش از ۲۹ درصد بوده است. به عنوان مثال، افزایش حدودی نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های مشهد به شیراز ۵۵ درصد، اصفهان ۵۸ درصد، بندرعباس ۴۵ درصد، تبریز ۴۷ درصد و اهواز ۶۱ درصد بوده است. حالا یک حساب وکتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که این افزایش قیمت‌ها با احتساب مالیات و عوارض بیش از این اعداد خواهد شد.

پروازی موجود نیست

در آستانه دهه کرامت، همه مسیر‌هایی که به شهر امام رضا (ع) ختم می‌شود، پرتردد خواهد بود. باتوجه به تجربه گذشته و نبود نظارت کافی بر قیمت بلیت هواپیما، احتمالا افزایش تقاضا سبب افزایش نرخ بلیت مسیر‌های رفت وبرگشت مشهد، حتی بیش از قیمت‌های پایه خواهد شد. بدیهی است که زمان مدنظر برای سفر، تعداد پروازها، آب وهوا و... ترازوی عرضه و تقاضا را نامیزان می‌کند و به دنبال آن بر قیمت نهایی بلیت هواپیما تأثیر می‌گذارد.

این تأثیر نباید نرخ‌ها را به بیش از قیمت مصوب برساند، اما همیشه شاهد پرواز قیمت‌ها در زمان‌های شلوغ سفر هستیم. در زمان تهیه این گزارش، برخی مسیر‌ها به سمت مشهد و برعکس با جمله «پروازی موجود نیست» بسته شده اند.
به عنوان مثال اگر بخواهید با پرواز از شیراز، اصفهان، اردبیل یا بندرعباس عازم مشهد شوید، در تاریخ‌های منتهی به ولادت امام رضا (ع) فعلا پروازی موجود نیست. حتی در برخی وبگاه‌های معروف، پرواز‌های تهران نیز بسته شده بود.

برخی مسیر‌ها هم تا قبل از نهایی شدن گزارش و بررسی چندباره بلیت‌ها در وبگاه‌های تأییدشده سازمان هواپیمایی کشور از نرخ مصوب تازه اعلام شده فراتر رفته بودند. مثلا قیمت بلیت پرواز از اردبیل به سمت مشهد که نرخ پایه آن یک میلیون و ۵۲۹ هزار تومان اعلام شده، در وبگا ه‌ها تا بیش از ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد که در بازیابی نهایی این مسیر نیز جمله «پروازی موجود نیست» جایگزین این قیمت‌های نجومی شده بود.

هزینه زائران را زیاد نکنیم

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما را از طریق کمیسیون عمران مجلس پیگیری می‌کنیم، می‌گوید: برخلاف تصوری که برخی استفاده از هواپیما را به عنوان وسیله حمل ونقل منحصر به دهک‌های برخوردار می‌دانند، بسیاری از افراد دهک‌های متوسط و حتی کم برخوردار به دلیل ضرورت از هواپیما برای جابه جایی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اکنون افرادی برای تحصیل، درمان بیماری و ضرورت کاری از هواپیما برای جابه جایی استفاده می‌کنند. ازاین رو، نباید قیمت ‎ها به گونه‌ای تعیین شود که این افراد از خدمات حمل ونقل هوایی محروم شوند.

فاطمه رحمانی با اشاره به درپیش بودن دهه کرامت بیان می‌کند: باتوجه به اینکه در دهه کرامت بر میزان ورود زائران به مشهد افزوده می‌شود، گرانی بلیت هواپیما سبب افزایش هزینه سفر آن‌ها به مشهد خواهد شد و این مسئله برخلاف دغدغه آسان کردن سفر زائران به مشهد است. البته این موضوع فقط مختص به این دهه نیست و در مجموع، گرانی بلیت هواپیما هزینه رفت وآمد به مشهد را افزایش می‌دهد و هزینه زیادی به زائران تحمیل می‌کند.

شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت نرخ باشند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی هم با اشاره به درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۵۰ درصد از سوی شرکت‌های هواپیمایی، می‌گوید: تا بخشنامه رسمی از سازمان هواپیمایی کشور به دست آژانس‌های مسافرتی نرسد، میزان دقیق این افزایش قیمت مشخص نخواهد بود. سعید، ولی زاده می‌افزاید: باید این موضوع را دوسویه دید. شرکت‌های هواپیمایی در خرید هواپیما و قطعات موردنیازشان مشکلاتی دارند و می‌گویند مجبورند قیمت‌ها را افزایش دهند؛ اما آن‌ها نیز باید به رعایت نرخی که دولت اعلام می‌کند، ملزم باشند.

او با اشاره به نرخ‌های غیرمتعارف برخی وبگاه‌های فروش بلیت هواپیما، می‌گوید: وبگاه‌هایی وجود دارند که مربوط به استان خراسان رضوی نیستند و قیمت‌های غیرمتعارفی برای بلیت‌های هواپیما می‌گذارند. ما پیگیریم تا با ورود دستگاه نظارتی جلو این وبگاه‌ها گرفته شود. اکنون امیدواریم با این افزایش قانونی نرخ ها، بعد از این قیمت‌های مصوب رعایت شود.

غلامحسین زاهدپیشه، فعال صنعت گردشگری در مشهد، نیز به شهرآرا می‌گوید: توسعه صنعت گردشگری مشروط به توسعه امکانات حمل ونقل است. حمل ونقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و سریع به نقاط مختلف و با فواصل زیاد، سهم فراوانی از جابه جایی زائران را به خود اختصاص داده است. ازاین رو، افزایش قیمت بلیت هواپیما بی گمان موجب کاهش ورود زائران به مشهد می‌شود؛ زیرا این مسئله در مجموع هزینه‌های سفر به این شهر را به صورتی معنی دار افزایش می‌دهد.
این همه در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری شب گذشته اعلام کرد که جدول قیمت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل استناد نیست و فردا (امروز) قیمت‌های اصلی منتشر می‌شود.

گرانی بلیت مشهد در آستانه دهه کرامت!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->